środa, 11 stycznia 2012

Dbajmy o nasze samochody - to także bezpieczeństwo





Autorem artykułu jest Nasz samochód


Pod pojęciem dbania o nasze autko często rozumujemy wyłącznie jego czystość, a to niestety nie wszystko. Fakt, że czyste i pachnące wnętrze, błyszczący lakier czy lśniące koła, należące do estetyki, są czymś przyjemnym z punktu widzenia kierowcy, lecz dbanie o samochód ma jeszcze inne ważne wartości

Dbajmy o nasze samochody - to także bezpieczeństwo.
Wielu kierowców bagatelizuje sobie np. stan zawieszenia, opon czy stan  bieżący płynów. Zależy mi na tym aby sprawdzać stan, w jakim znajdują  się bardzo ważne dla bezpieczeństwa elementy w naszym samochodzie.
Zacznę od opon, ten nieodzowny element każdego pojazdu jest  bardzo ważny dla bezpieczeństwa. Zwracajmy uwagę na to aby poruszać się z  odpowiednimi oponami w odpowiednich warunkach na drodze, tu mianowicie  mam na myśli sezon zimowy i letni. W sezonie letnim, wiadomo, poruszamy  się na oponach letnich, w zimie na oponach zimowych, można skorzystać z  wielosezonowych opon, wtedy możemy uniknąć większych kosztów związanych z  posiadaniem dwóch kompletów opon jak i dwukrotnej wymiany w roku. Ja  osobiście przetestowałem obie opcje i polecam jak najbardziej posiadanie  obu kompletów opon - zimowych i letnich.
Zimówki są o wiele miększe i tak stworzone, by lepiej nam było  poruszać się w zimowych warunkach, przy niższych temperaturach, na lód  niestety nie ma mocnych, to wiemy. Zwracajmy uwagę na głębokość  bieżnika!! Na śniegu czy chlapie, opona zimowa ze znikomym bieżnikiem  nie da nam pełnej satysfakcji z poruszania się, sama jej nazwa "zimowa"  to nie wszystko, dbajmy o to by bieżnika było na niej jak najwięcej.
Regularna wymiana opon przed i po danym sezonem wpływa zarówno na  swobodę i bezpieczeństwo jaki na mniejsze zużycie danego rodzaju, bo  jeżdżąc na oponach letnich zimą bardziej je zużywamy i nie mamy tej  przyczepności jak w przypadku zimowej.
Opony letnie też muszą mieć jak najwięcej bieżnika bo o to  chodzi, odpowiedzialny on jest między innymi za przyczepność do drogi,  lepsze odprowadzanie np. wody. Przyczepność to nic innego jak, krótsza  droga hamowania, stabilność na torze jazdy, pewne pokonywanie zakrętów  itd. Opona letnia jest twardsza od zimowej dla tego, że w sezonie letnim  jest bardziej narażona na twardsze podłoże i wyższe temperatury.  Wszystko też zależy od marki, każda firma produkuje opony z innych  mieszanek, komponentów.
Przed każdą wymiana sprawdźmy czy nie są popękane, ponacinane, czy nie mają tzw. guzów (bąbli).
To wszystko nasze bezpieczeństwo i daje nam komfort jazdy a także pewność prowadzenia.
Zawieszenie jest złożonymi elementami naszych pojazdów i również  spełnia ważne zadania, dla tego warto o nie dbać. Stan zawieszenia  przyczynia się do bezpieczeństwa tak samo jak opony (przyczepność,  krótsza droga hamowania), a bezpieczeństwo to nasz komfort. Jeżeli jadąc  po nierównej drodze nie wydobywają się jakieś stuki, pukania, auto nie  ma luzów w kierownicy i prowadzi się pewnie, to wstępnie można określić,  że nie jest źle z naszym zawieszeniem ale to nie jest pełna i dokładna  diagnoza. Może być tak, że jakiś element np. tuleja gumowa nie jest  zerwana i wygląda dobrze, a jest powygniatana jak sprężyny w tapczanie,  wtedy nie spełnia swojego zadania i trzeba ją wymienić z uwagi na  zużycie się gumy. Polecam również dwa razy do roku sprawdzać stan w  jakim się znajduje nasze zawieszenie, możemy skorzystać przy okazji  wymiany opon (zima/lato) bezpośrednio u wulkanizatora, z reguły jakieś  pojęcie mają ci Panowie. Jeśli sami nie potrafimy, skorzystajmy z usług  warsztatów trudniących się taką diagnozą lub naprawą (koszt około  50-100zł). Uważam, że to nie dużo w skali roku, biorąc pod uwagę  bezpieczeństwo.
Płyn hamulcowy, kolejny punkt w dbaniu o bezpieczeństwo. Rzadko  kto pilnuje tego w jakim stanie mamy płyn hamulcowy, nie liczy się tylko  poziom jaki mamy. Poziom jest ważny ale to nie wszystko. Płyn w  układzie jak i tarcze czy klocki hamulcowe odpowiedzialne  są za działanie naszych hamulców. Wszystkie te elementy narażone są na  bardzo wysokie temperatury w jakich pracują. Klocki wymieniamy w miarę  regularnie bo nas do tego zmuszają, rzadziej tarcze a płyn jeszcze  rzadziej. To błąd, płyn przegrzewa się i starzeje, wtedy traci na swojej  wartości i osłabia swoje działanie. Zarówno klocki, tak i płyn też  wymieniajmy. Płyn  to też nie duże koszty. Przy remontach układu  hamulcowego starajmy się wymieniać tarcze i klocki pochodzących od  jednego producenta, tej samej firmy. Przyczynia się to do wolniejszego  zużycia i lepszego współdziałania podzespołów.
Widoczność też wpływa na bezpieczeństwo, również polecam, przy wymianie  opon zima - lato, minimum dwa razy do roku wymienić chociaż gumki wycieraczek naszych szyb. W zimie sól sypana na drogi i lód na szybach niszczy  gumki w piórach wycieraczek, które pracują dla nas częściej podczas  opadów i zabrudzonej czy mokrej nawierzchni.
Płyn w układzie chłodzenia to temat już powszechnie znany,  zalecam sprawdzenie przed zimą, do jakiej minusowej temperatury  posiadamy już zalany płyn jeżeli nie mamy ochoty go wymieniać. Wiadomo,  że polecam wymianę chociaż raz w roku, właśnie przed zimą.    

---
   

www. naszsamochod.blogspot.com



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz